lørdag den 3. maj 2014

Vidunderlige Uger - TIGERSPRING


Den sidste uges tid har Gunnar været igennem sit andet tigerspring. Det har været en hård uge med en sur og utilfreds baby, som helst kun ville hænge på min arm eller ligge ved brystet hele dagen. Torsdag toppede det hele, og jeg måtte bede Henrik om at komme tidligere hjem fra studie, fordi jeg ikke magtede mere. Heldigvis er det på retur igen, og i dag har Gunnar været godt tilpas det meste af tiden. Han er stadig mere pylret end han plejer at være og han sover ikke så tungt, hvilket sandsynligvis skyldes forandringerne i hans hjerne.

Til de af jer, der ikke ved, hvad tigerspring går ud på, er det nogle bestemte perioder i en babys liv, hvor hjernen udvikler sig ekstra meget. Det bygger på en videnskabelig bog, der hedder "Vidunderlige Uger", som beskriver 10 mentale spring, som alle børn skal igennem indenfor de første to år. Imens et spring står på bliver barnet forvirret og utryg, hvorfor det reagerer med bl.a. at blive utilfreds og ked af det i en periode indtil det har vænnet sig til den nye verden. Det er helt utroligt, hvordan beskrivelserne passer på det, man oplever i virkeligheden sammen med sit barn. For vores vedkommende er springene kommet inden for samme uge (næsten på selve dagen), som bogen har forudset, og jeg synes simpelthen det er så fantastisk, at der er nogle, der har forsket i babyers mentale udvikling, så vi andre kan forstå lidt af, hvad der foregår inde i deres små hjerner.

Gunnar har indtil videre været igennem to af springene, og selvom det er hårdt i de dage, det står på, er det helt utroligt at se, hvor meget han udvikler sig efter et spring. Efter det første spring kunne vi fx holde øjenkontakt med ham, og han begyndte at smile bevidst. I dette spring (som lige knap er slut endnu) har han bl.a. lært at underholde sig selv mere. Han kan pludselig lide at "sidde" på skødet og han er blevet en smule mere bevidst om sin egen krop.

Jeg er SÅ glad for at jeg har bogen, og vil helt klart anbefale alle andre (kommende) mødre at anskaffe sig den. Efter jeg har læst i den, har det været meget nemmere for mig at sætte mig ind og forstå, hvorfor Gunnar pludselig har opført sig anderledes. Der findes også en app (Vidunderlige Uger), som i korte træk beskriver springene. Her kan du nemt se en oversigt over, hvornår næste spring kommer, og du kan få et hurtigt overblik over, hvad springene hver især går ud på. Jeg synes dog bogen er virkelig god at supplere med - især hvis man vil forstå lidt mere.

Er der nogle af jer, der har oplevet nogle interessante ting i forbindelse med tigerspringene?

5 kommentarer:

  1. Ej hvor skægt... Jeg har et indlæg i morgen med samme emne ;) Vi er igang med andet spring, og nøj jeg er ved at få pip! Her skriger han hver gang jeg lægger ham, han sover endnu mere skrækkeligt end ellers og amningen er sådan noget pjat værk hvor han skælder ud. Jøsses... Husker det ikke så slemt med storebroren! Men rart at høre det ikke kun er hos os den er gal ;) Men du har ret - det er vildt at BUM så har de bare rykket sig!
    Kh www.blondinemor.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej hvor sjovt, Henriette. Hvornår er din dreng fra? Kiggede lige forbi din blog - der må jeg da vist hellere følge med :)

      Slet
    2. Du skal være så velkommen :) Han er fra 5/3, så to mdr i morgen! Puh det går stærkt...

      Slet
  2. Jeg håber det går godt med den lille gut :) Fin ser han i hvert fald ud i sin prikkede dragt ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, søde Lise. Vi ses på lørdag :)

      Slet